Bystrčník » Změny v brněnské hromadné dopravě od Nového roku

Sdílet
Změny v brněnské hromadné dopravě od Nového roku

Bystrčník 9. 12. 2012 v 09.56 Témata: , , , , , , , ,

Přinášíme vám úplný přehled o navrhovaných změnách v brněnské hromadné dopravě. Jestliže je schválí brněnské zastupitelstvo, začnou platit od 1. ledna 2013. 

Motivací navrhovaných úprav je ušetření padesáti milionů korun. O ty by město muselo v příštím roce zaplatit víc, pokud by byla zachována veřejná doprava ve stávajícím rozsahu. Proto jsou prakticky všechny změny redukcí dopravní obslužnosti. Návrh změn připravil  Dopravní podnik města Brna, a.s., ve spolupráci s městem. Plán schválila Rada města Brna ve středu 28. listopadu 2012, zastupitelstvo bude návrh projednávat 11. prosince.

Proti omezení veřejné dopravy v Brně nyní protestuje celá řada občanských iniciativ i jednotlivců. Organizátoři protestů vyzývají občany, kteří s návrhem nejsou spokojeni, aby se dostavili v úterý 11. prosince na jednání zastupitelstva města Brna a sdělili zde zastupitelům svůj názor. Další možností je připojit svůj podpis pod petici. O námitkách proti návrhu se můžete dočíst víc v článku Luboše Rause Drastické změny v brněnské hromadné dopravě.

*

Prodloužení intervalu linky 10

Vzhledem k nízké poptávce po přepravě (v koncovém úseku Stránská skála reálné využití v rozmezí 10-20%) prodloužení intervalu ve špičkách pracovních dnů z 10 na 20 minut a v sedlech pracovních dnů z 30 na 60 minut. Zůstává zachována obsluha průmyslového areálu (bývalý Zetor), časové polohy spojů budou v jízdních řádech upraveny ve vazbě na zahájení a ukončení směn.

Zavedení pásmového provozu linky 6 v dopoledním sedle pracovních dnů (vybrané spoje do smyčky Švermova)

Ukončení každého druhého spoje linky 6 v dopoledních hodinách pracovních dnů při jízdě od Králova Pole již v nácestné smyčce Švermova. Obsluha koncového úseku Švermova – Starý Lískovec polovinou spojů linky 6 v intervalu 10 minut a všemi spoji linky 8 v intervalu 5 minut.

Zavedení pásmového provozu linky 8 v dopoledním sedle pracovních dnů (vybrané spoje do smyčky Novolíšeňská)

Ukončení každého druhého spoje linky 8 v dopoledních hodinách pracovních dnů při jízdě od Starého Lískovce již v nácestné smyčce Novolíšeňská. Obsluha koncového úseku Novolíšeňská – Mifkova polovinou spojů linky 8 v intervalu 10 minut.

Optimalizace v tramvajové dopravě s náhradou linek 7 a 13 modifikovaným opatřením na linkách 5, 6, 9, 11, 12

V návaznosti na zefektivnění systému tramvajové dopravy nahrazení linek 7 a 13 modifikovaným opatřením na tramvajových linkách 5, 6, 9, 11, 12. Byly odstraněny nejvíce kritizované prvky původního návrhu opatření při zachování nezbytné efektivnosti provozu. Zavedení poptávaných směrových vazeb (např. Hlavní nádraží – Milady Horákové, Malinovského náměstí – Žabovřesky apod.), zajištění lepší pravidelnosti spojů, optimálního intervalu a odpovídající kapacity souprav na jednotlivých radiálách. Výrazné posílení linek 5 a 12, úprava trasy linky 9 (Lesná – Milady Horákové – Česká – Náměstí Svobody – Hlavní nádraží – Juliánov) a linky 11 (Lesná – Cejl – Malinovského náměstí – Česká – Žabovřesky – Bystrc, Rakovecká).

Nahrazení linky 45 posíleným provozem linek 46 a 78

Náhrada linky 45 vedené souběžně s několika dalšími linkami přes VMO mezi Lesnou a Židenicemi posíleným provozem linky 46 v sídlišti Lesná a linky 78 v oblasti Židenic a sídliště Líšeň. Odstranění souběhu autobusů linky 78 s trolejbusy do sídliště Vinohrady novým trasováním přes Dělnický dům a Malou Klajdovku po stávající trase linky 45.

Prodloužení nočního provozu v nepracovních dnech až do 7:00 hod. v kombinaci se zrušením spojení ve 2:30 a 3:30 hod.

S ohledem na nízkou přepravní poptávku v brzkých ranních hodinách nepracovních dnů prodloužení provozu nočních linek až do 7:00 hodin s rozjezdy v brzkých ranních hodinách v intervalu 20 minut. Současné zrušení nejméně využitých vložených nočních rozjezdů v časech 2:30 a 3:30 hodin (v nepracovních dnech). Přeprava na začátky ranních víkendových směn zajištěna kromě nočních linek také účelovými spoji linek 2, 64, 77, 78. Linka 89 v upraveném trasování v úseku Masná – Dělnický dům nově přes zastávku Škroupova s obsluhou lokality Škroupova – Krásného (obsluha Táborské i nadále zajištěna souběžnou linkou 98). Linka 95 vybrané spoje vedeny v úseku Popelova – Hanácká (MČ Tuřany) nově přes Holásky – Rolencovu a dále po stávající trase.

Optimalizace výkonů na svazku linek 25, 26, 27 v úseku Černá Pole – Vinohrady

Zvýšení počtu spojů linky 25 v celé základní trase Novolíšeňská – Osová s výhradní obsluhou trolejbusy. Převedení kloubových autobusů v dopoledním sedle pracovních dnů z dnešního stavu na lince 25 nově na linku 26, což umožní zkrácení její trasy pouze do zastávky Provazníkova (zrušení neefektivního úseku do Vozovny Husovice). Provoz trolejbusů do Husovic ve špičkách pracovních dnů zůstává zachován.

Zkrácení linky 57 na Tomkovo náměstí

Celodenní ukončení linky na Tomkově náměstí a odstranění souběhu s tramvajemi a trolejbusy po Vozovnu Husovice v denním provozu pracovních dnů. Sjednocení odjezdové zastávky linky 57 na Tomkově náměstí.

Optimalizace výkonů trolejbusových linek 31 a 33

Propojení opatření spočívající v prodloužení intervalů linek 31 a 33 v dopoledním sedle pracovních dnů (linka 31 interval 20 minut, linka 33 8-12 minut) a opatření snižující počet spojů linky 31 do Šlapanic v přechodových provozních dobách pracovních dnů s částečnou náhradou novými spoji linky 33 nebo autobusy v části trasy linky 31 pouze po území města Brna.

Náhrada linky 51 trolejbusovou linkou 35 v úseku Barvičova – Mendlovo náměstí

Náhrada autobusů linky 51 v úseku Mendlovo náměstí – Barvičova novou trolejbusovou linkou 35 ve špičkovém intervalu 10 minut (zkrácení z 20 minut stávající linky 51) a současné odstranění provozně neefektivního souběhu autobusů s tramvajovou dopravou v Hybešově a Václavské ulici. Dopravní uzel Mendlovo náměstí zůstává dostupný páteřními linkami z hlavního nádraží i autobusového nádraží Zvonařka v intervalech 5-10 minut. Do doby úpravy trolejového vedení v křižovatce Úvoz x Tvrdého (předpoklad leden – únor 2013) bude linka 35 dočasně obsloužena autobusy.

Prodloužení intervalu linky 53 v nepracovních dnech na 60 minut

Z důvodu velmi nízké poptávky v nepracovních dnech prodloužení intervalu z 30 minut na interval 60 minut (vyjma nedělního večera v období akademického roku). Doplňková obsluha lokality Palackého vrchu a ulice Technické bude zachována.

Záměna linek 43 a 57 v úseku Soběšice – Útěchov (– Vranov)

V souladu s požadavkem městské části Brno-Útěchov náhrada linky 43 v úseku Soběšice – Útěchov (– Vranov) prodlouženými spoji linky 57. Linka 43 bude ukončena na zast. Klarisky, vybrané spoje linky 57 budou prodlouženy ze zast. Klarisky do Útěchova (do Vranova).

Úprava časových rozmezí intervalů v denním provozu

Posun hranic intervalových schémat se zahájením denního systémového intervalu 10 minut v 6:30 hod. a ukončením v 18:30 hod. (zkrácení z rozsahu 6:00-19:00 hod. na 6:30-18:30 hod.), vztaženo k centru města. Zahájení večerního provozu denních linek v intervalu 30, resp. 15 minut, již ve 20:30 hod. (posun hranice z 21:00 na 20:30 hod.). Priorita v zachování intervalů linek ve špičkách pracovních dnů.

Náhrada linky 29 upraveným provozem linek 34 a 37

Zrušení souběžné trolejbusové linky 29 (s intervalem 20 minut) a její částečná náhrada posíleným provozem trolejbusů linky 34 z centra do Žabovřesk, v úseku Žabovřesky – Pisárky kapacitou stávajících okružních linek 44 / 84 a v oblasti Kohoutovic trolejbusovou linkou 37, včetně prodloužení vybraných průběžných spojů linky 37 z Kohoutovic až na Osovou. Nově bude do tras vybraných denních linek zařazena zastávka Anthropos.

Prodloužení přechodové doby odpolední špičky do večerního sedla na linkách 30, 34, 36

Zkrácení 1. stupně odpolední špičky na linkách 30, 34, 36 posunem přechodového času z 18:00 na 17:00 hod. V době 17:00 – 18:00 hod. prodloužení intervalu na každé z uvedených linek z 6-7 na 10 minut, tzn. ve společném úseku linek 34 a 36 z České do Žabovřesk se bude jednat o prodloužení společného intervalu z 3-4 na 5 minut.

Úprava provozu linek 3, 11 a 54 v Bystrci

Trvalé zkrácení linky 3 do smyčky Rakovecká s částečnou náhradou prodloužením trasy linky 54 od Kamech a Ečerovy přes Rakoveckou do smyčky Přístaviště. Současně zůstane zachován provoz linky 11 trvale do Bystrce (zrušení současného dopoledního zkracování spojů do smyčky Komín). Optimalizace výkonů tramvají v koncovém úseku do smyčky Ečerova s preferencí páteřní linky 1 ve špičkovém intervalu 5 minut (ranní maximum 3-4 minuty). Posílení nedostatečné kapacity autobusů do sídliště Kamechy v dopoledním sedle pracovních dnů, včetně nového napojení ke smyčce Rakovecká (např. pouze jeden přestup v relaci Kamechy – Veveří – Česká). Zajištění obsluhy oblasti ulic Páteřní a Nad dědinou v dopoledním sedle pracovních dnů provozem linky 11 do smyčky Rakovecká.

Náhrada linky 63 v úseku Chrlice – Komárov linkou 59

Zrušení linky 63 a nahrazení novou linkou 59 ve shodných intervalových parametrech v úseku Komárov – Chrlice. V Komárově bezkolizní přestup na zastávce přímo u tramvajové smyčky. Snížení počtu autobusových spojů v souběhu s tramvajemi v úseku Komárov – Úzká.

Zdroj: Tisková zpráva Magistrátu města Brna

 

Související

Drastické změny v brněnské hromadné dopravě
Chystané změny v dopravě na webu magistrátu
Informace o rušených linkách na webu sdružení Čisté Tuřany
Informace o zrušení autobusové linky 51
Brněnská MHD
Návrh pro hlasování na Zastupitelstvu města Brna
Nový rok se starou dopravou! Žádá petice
Dopravní podnik města Brna přišel o polovinu zisku
Z Brna příští rok zmizí tramvaje 7 a 13, řada linek se zkrátí

Zanechte komentář

3 + 3 = ?