Sdílet
Ondřej Hájek: My lidi z Bystrce držíme pospolu, sejdeme se každé ráno v Komíně

Bystrčník 9. 10. 2014 v 13.22 Témata: , , , , , ,

Většina z nás jezdí ráno z Bystrce a odpoledne zase do Bystrce. Někdo autem, někdo MHD, někteří i na kole. Ani volba různých dopravních prostředků nás ale nedokáže rozdělit. Sejdeme se totiž všichni v Komíně.

Jeden jede MHD. Dopravní podnik (tedy radnice) ale škrtá, přímé spojení z horní Bystrce do centra města zrušil a tak se musí čekat u vozovny Komín na trojku.

Druhý jede autem, rychlejší to ale není, už od Svratecké popojíždí v koloně, která začínává v ranní špičce čím dál blíž Bystrci. Kolonu způsobuje sice úzké hrdlo městského okruhu mezi Pisárkami a Žabovřeskami, je ale tak dlouhá, že blokuje i ty, kteří míří na Minskou nebo do Královopolských tunelů.

Třetí vzal kolo a jede po cyklostezce (která ovšem není cyklostezkou, i když tak vypadá). Mezi Komínem a Žabovřeskami stávají strážníci MP a hrozí pokutou. Chodník kolem kolejí šaliny sice používá denně spousta cyklistů, ale nelegálně. Bystrc (a hlavně přehrada) stále není spojena cyklostezkou se středem města.

A tak jsme se potkali, my lidi z Bystrce, ráno všichni u Vozovny Komín. Jeden stojí na zastávce, druhý sedí v autě (které stojí), třetí vede kolo. Přestože se vidíme rádi a Komín je pěkná část Brna, raději bychom už asi byli v práci nebo ve škole.

Zelení přicházejí s návrhem, jak zkvalitnit a zatraktivnit MHD v našem městě. Nabízejí koncept levného a přitom plynulého cestování po Brně. Stejně jako třeba ve Vídni. Aby se vyplatilo nebrat auto každý den. A aby, když už auto skutečně potřebujeme (převážíme zavazadla, babičku k doktorovi nebo děti do kroužku), bylo na ulicích méně aut a tedy více místa, protože ostatní ten den vzali místo auta šalinkartu. Když bude šalinkarta stát 2 500 Kč ročně, vyplatí se už při jedné cestě z Bystrce a do Bystrce (2 x 25 kč) týdně.

Pokud Vás zajímá, kde se Zelení inspirovali a hlavně kde na to chtějí vzít, podívejte se prosím sem.

Každopádně na viděnou ráno v Komíně (případně odpoledne u Kamenolomu).

Ondřej Hájek
autor je členem Strany zelených, kandiduje v letošních komunálních volbách

Související

Levnější šalinkarta je slibný návrh. Starostové se připojují ke Zeleným
Levnější šalinkarta pro Brňany? Diskriminace, odmítá Roman Onderka
Levnější roční šalinkarta? Návrh Zelených stojí na vratkých základech
Irena Matonohová: Nejsme rozzuřené opice

14 komentářů k příspěvku „Ondřej Hájek: My lidi z Bystrce držíme pospolu, sejdeme se každé ráno v Komíně”

  1. MK říká:

    Z Bystrce se dá pohodlně dostat po cyklostezce na Poříčí a vyhrazenými cyklopruhy z Poříčí na Nové sady. To není střed města?

  2. Ivo říká:

    Z Bystrce se dá pohodlně dostat šalinou č. 1 k hlavnímu nádraží. To není centrum města?

  3. Ondřej Hájek říká:

    Za střed Brna považuji určitě Českou (Joštovu). Myslím, že z hlediska koncentrace práce, úřadů, škol, kultury, zábavy, služeb a i obchodu (pomineme-li hypermarkety na okraji města) je těžišti Brna blíže „Čára“ než Hlavní nádraží. O prázdninách (při výluce tramvají směr Pisárky) jsem často přemýšlel, jestli náhodou nejezdí více lidí z Bystrce směrem na Českou než směrem do Pisárek….ale to je určitě námět spíše na diskuzi, anketu Bystrčníku a nejlépe dopravní výzkum. (Jen dodávám, že jezdím do práce do Kampusu. Syna ale vozím do školky do města, v Bystrci není místo…)

  4. štětináč říká:

    to MK: to není echt cyklostezka, ale stezka se smíšeným provozem.
    Lampy po mnoha letech sice odstranili, ale cinkání na maminky s kočárky,
    obavy z natažených vodítek přes cestu nebo volně pobíhajících psů, bruslaři.
    Mezi zahrádkama jezdí auta, v Pisárkách není cyklopřechod …
    Moc pohodlný to fakt není 😉

  5. Pavel Reich říká:

    Návrh Zelených na slevnění šalinkarty je stupidním předvolebním populismem (jako třeba popelnice zdarma). Vzhledem, k tomu, že by ji chtěli slevnit jen pro obyvatele Brna, tak i diskriminačním a nezákonným. Jde jim jen o to, překročit hranici 5% ve volbách. Vědí, že nikdy nebudou na radnici v takové pozici, aby museli tento slib splnit.

    Pan Ander je roky předsedou dozorčí rady DPMB a místo, aby se postaral o to, aby tato firma dodržovala zákony (jak co se týká poskytování informací dle 106/1999, tak přijímání nezákonných směrnic proti zaměstnancům), tak se těsně před volbami zmůže jen na pokus o úplatek hloupým voličům.

    Pokud se odvolávají na Vídeň, tak ať si porovnají cenu její šalinkarty (365 Eur za rok) s cenou litru benzínu a totéž u nás. Zjistí, že 4750,- za roční šalinkartu u nás je reálně nižší cena, než má Vídeň. Je třeba ještě uvést málo zdůrazňovaný fakt, že šalinkarta v Brně za svoji cenu u nás umožňuje svému držiteli zdarma přepravovat zavazadlo, psa nebo kolo.

    Snížení ceny pod rozumnou úroveň by způsobilo nárůst cestujících zejména ve špičce, kdy jsou vozy MHD plné již nyní. Více jich, zejména u elektrické trakce, mnohdy ani jezdit nemůže, protože jednak fyzicky nejsou a jednak by to neutáhly měnírny. Všechno má svoji hodnotu, i doprava. Aby bylo vše levné nebo zdarma, na takové sliby nepotřebujeme Zelené, od toho jsou tu už roky komunisti…

  6. štětináč říká:

    Řekl bych, že Váš komentář je trochu jednostranný.
    Jsou i města, kde je městská doprava zadarmo.
    Postavit další měnírny samozřejmě lze, ostatně neustálé
    budování parkovišť, rozšiřování silnic … taky něco stojí.
    Nic není černobílý.

  7. Ondřej Hájek říká:

    to Pavel Reich:
    „je stupidním předvolebním populismem“
    Žadná ze stran kandidujících na magistrát nebude mít s vysokou pravděpodobností pře 50% v zastupitelstvu, aby mohla plnit všechny své předvolební sliby. Je potřeba to brát jako návrhy, s čím by šli do případné koaliční smlouvy, na co by kladli největší důraz. Jako u všech stran a hnutí. A i z opozice se dají dělat návrhy, otevírat diskuzi, alespoň pokud není zastupitelstvo zabetonované stranickostí, jako např. to stávající brněnské. Dle Vaší logiky by bylo populismem mít volební program…

    „i diskriminačním a nezákonným“
    Nejvyšší správní soud již dříve v případě Liberce a Hradce Králové rozhodl, že slevu na jízdném nelze vázat na trvalý pobyt. Zelení si zřejmě tento problém uvědomují od počátku a ve svém návrhu se ho pokoušejí obejít – nemělo by se jednat o slevu, ale Brno by lidem s trvalým pobytem vrátilo část ceny zpět formou daru. (viz Bysrčník: http://www.bystrcnik.cz/?p=28799)

    „pokus o úplatek hloupým voličům“
    To není žádný dárek voličům, to je návrh pro moderní město, které se opravdu musí zaměřit na rozvoj hromadné dopravy naproti neustálému přidávání pruhů na stávající komunikace pro individuální dopravu. Slepou uličkou neustálé automobilizace si prošlo už spousta měst. A považuji proto za zbytečné, aby i Brno zkoušelo, jestli náhodou právě ono není vyjímkou, místem schopným pojmout nekonečně rostoucí počet aut. Ten návrh, ač to možná nevypadá, chce řešit automobilovou dopravu. Tím, že auta budeme používat, jen pokud to bude opravdu potřeba. Tím jich bude v ulicích méně a město bude průjeznější.

    „Zjistí, že 4750,- za roční šalinkartu u nás je reálně nižší cena, než má Vídeň“
    Těžko porovnávat absolutní čísla Brna a 5x větší Vídně, pokud jezdíte ve Vídni z jednoho konce na druhý, najezdíte toho výrazně více v MHD, nebo také projezdíte mnohem více benzínu. Kupní síla je také jiná. Návrh Zelených se inspiruje přístupem radnice k řešení problému města přehlceného auty, nikoli vídeňskými cenami.

    „v Brně za svoji cenu u nás umožňuje svému držiteli zdarma přepravovat zavazadlo, psa nebo kolo“
    To vítám a používám. Obecně si myslím, že DPMB je v mnoha ohledech jedním z nejlepších v ČR a za mnohé ho lze chválit. Ale neznamená to, že si nemůže klást ještě vyšší cíle. Jako třeba spolupodílet se na zprůjezdnění Brna. Vždyť počet lidí v brněnské MHD v posledních letech klesá. A přitom to opravdu v šalinách nesmrdí. Dnes jsem na Svratecké viděl nastoupit do šaliny pána s bagem golfových holí….

    „Více jich, zejména u elektrické trakce, mnohdy ani jezdit nemůže, protože jednak fyzicky nejsou a jednak by to neutáhly měnírny“
    Podle mé zkušenosti především nové dlouhé velkokapacitní šaliny nejsou plné ani ve špičce. A cestujících stále ubývá. Obyvatel ale neubývá, jen přesedají do aut.

    „Aby bylo vše levné nebo zdarma, na takové sliby nepotřebujeme Zelené“
    Zepteje se v Talinu.

    Často se ptám lidí, co jezdí po Brně autem, proč nejezdí MHD. Všichni říkají že benzín je vyjde levněji, než jízdenka. A nebo, že sem tam potřebují auto a na ty ostatní případy už se jim šalinkarta nevyplatí a tak jezdí autem každý den. A tedy i tehdy, když by pro ně MHD byla ten den zrovna dobrou alternativou….

  8. Jan Hlaváček říká:

    Vrátit lidem část peněz, které již zaplatili na daních je chvályhodná snaha. Ale co s lidmi, kteří šalinkartu nevyužijí? Například proto, že pracují mimo Brno a aby stíhali dojet do práce, z práce, a ještě logistiku kolem dětí do školky, musí používat auta? Neměla by jim být stejná hodnota refundována například proplacením dálniční známky, povinného ručení nebo voucheru na pohonné hmoty?

  9. Ondřej Hájek říká:

    to Jan Hlaváček:
    Ale ten návrh je, myslím si, výhodný i pro Vás. Představte si situaci, kdy všichni, kdo auto mají, tím autem ráno vyjedou. Vaše cesta do práce, z práce, do školky atd. by skončila ještě dříve, než začala. V nekonečných kolonách. S trochou nadsázky lze říci, že můžete děkovat každě plné šalině, kolem které projedete (nebo která kolem vás projede, pokud stojíte v koloně). Každá totiž veze desitky potencionálních řidičů aut, jež by kolony prodloužily o stovky metrů. Nelze si totiž myslet, že MHD jezdí jen ti, kteří nemají auto, popř. nemají na benzín.

  10. Tomáš Ruprecht říká:

    Mne se líbí, jak Zelení, alespoň včera na Joštové dle slov pana Andera, podporují, aby za tříděný odpad dostávali lidé peníze. Je to logické – je to surovina, ze které se dělá komerční produkt, který je dále prodáván také za peníze. Dokonce by se prý inspirovali v Mikulově (snad si to pamatuju dobře – kdyžtak mne popravte), kde každý občan dostane čárový kód který nalepí na pytel, do kterého dá např. papír nebo plastové lahve a v třídírně pracovník sejme mobilní čtečkou tento čárový kód a v elektronickém systému se občanovi zaeviduje příslušný počet kilogramů a daný typ odpadu. Bude prý možno online sledovat, kolik již občan vytřídil odpadu a kolik za to dostane od města peněz (ještě by tam mohla být statistika nejpilnějších třídičů, kteří třeba dosáhnou magické hranice 1000 Kč za rok 🙂 ).

    Konečně výborný nápad! – snad se přidají i ostatní strany a hnutí – už se těším, jak masově začnou lidé třídit, když tam bude rozumná ekonomická motivace (tj. alespoň 30-70 haléřů za kg papíru, 3-5 Kč za kg plastů apod.). Myslím, že takových 300-400 Kč ročně za pečlivě vytříděný odpad by to mohlo hodit, co myslíte? 🙂

    Tj. cena za svoz komunálního odpadu by mohla být reálně 300 Kč ročně (nyní je 670 Kč minus to, co vrátí město za ten vytříděnej odpad – super, super, super:-) ) 🙂

  11. pepik říká:

    Jasne, a vam jeste carovy kod na prdel, at mame prehled, kolik toho rocne vyserete. Pokud budete mit pres limit, naridime vam dietu. Neuvedomujete si, ze se jedna o dalsi sledovani a zasah do soukromi?

  12. Tomáš Ruprecht říká:

    Pane Pepíku, díky za konstruktivní poznámku, nicméně, asi jste nepochopil smysl mého komentáře. Je v tom, že když město chce po občanovi 670 Kč každý rok (Vám je to patrně buřt a rád městu těch skoro sedm stovek dáte, protože jistě nemáte 9 880 Kč – 11 200 Kč čistého příjmu, ale nejméně 3x tolik) a také chce, aby občané třídili odpad – jistě je to logické a správné, ale také by bylo logické a správné za tento vytříděný odpad lidem zaplatit, protože je to přece vstupní surovina, kde výstupním produktem je např. arch recyklovaného papíru do tiskáren, nebo nová PET lahev, která se na trhu prodá novým zákazníkům – a já nechci nic víc, než aby občan za tuto vstupní surovinu dostal zaplaceno přiměřenou částku 🙂

  13. Tomáš Ruprecht říká:

    Mimoto, než na Vámi zmiňovanou zadní část těla by bylo logičtější to dát třeba na čelo, kde se onen čárový kód díky menším záhybům (resp. rovnější ploše – ovšem záleží na kulatosti Vaší ctěné hlavy) snadněji sejme 🙂 Doufám, že jste to pochopil jako nadsázku, pokud ne, tak přivávám pro sichr 🙂 🙂 🙂

  14. štětináč říká:

    S cenou jízdého tomu stejně nerozumím. Magistrát přece dotuje MHD z pěněz, které mu
    do rozpočtu „přinesou“ lidé s trvalým pobytem ve městě.
    Některý zaměstnavatel poskytuje zaměstnancům stravenky (poměrnou část) za 60Kč,
    jinde za 85 a jinde žádné. To není diskriminace? 😕

Zanechte komentář

3 + 3 = ?