Sdílet
Hana Kašpaříková, Michal Závodský: Politici jsou tu pro nás, a ne my pro ně

Bystrčník 9. 12. 2012 v 16.03 Témata: , , , , , , , , , ,

Od prvního ledna 2013 má být veřejná doprava v Brně redukována. Spoje se zkrátí, sníží se jejich četnost, některé budou zrušeny. Takový je plán magistrátu, který má přinést úspory ve výši padesáti milionů korun. Záměr už schválila rada města Brna, v úterý 11. prosince je bude projednávat zastupitelstvo. Budou-li zastupitelstvem změny schváleny, začnou od Nového roku platit.

Existuje řada lidí, jimž se záměry magistrátu pranic nelíbí. Patří mezi ně i Michal Závodský a Hana Kašpaříková z občanského sdružení Čisté Tuřany.

*

Viktor Lošťák: Dobrý den, paní Kašpaříková, pane Závodský. Jste iniciátory petice proti plánu magistrátu na omezení veřejné hromadné dopravy v Brně. Kolik lidí už vaši petici podepsalo?

Michal Závodský: O tom zatím není přesná představa, protože archy se zatím shromažďují a soustředíme se spíše na tuto fázi, než na vlastní sčítání.

Hana Kašpaříková: V první fázi jsme sesbírali během necelých 3 dnů necelých 1 000 podpisů. Druhá fáze právě probíhá, proto bych nerada spekulovala.

Jaké jsou všeobecně reakce lidí na návrh magistrátu na omezení veřejné dopravy? Převažují hlasy proti němu nebo pro něj a v jaké míře?

Michal Závodský: Z našeho okolí jsou negativní. Oba jsme z území, kterých se omezení dotknou, a tedy odsud pochvalné řeči nezaslechnete. Pozitivní názor na to může mít asi jen zarytý automobilista či někdo, kdo nemá starší rodiče bez auta nebo nemusí řešit kočárky, nákupy… Hovořil jsem o tom se svým kamarádem z Modřic a ten došel k závěru, že už se mu ani nevyplatí užívat MHD – do města se dopraví vlakem a pak bude chodit pěšky: tedy zlepšení fyzické kondice coby svým způsobem určitě nezamýšlený efekt změn v MHD. Ale jak už řečeno, ne každý může zcela vyměnit kola šaliny za své nohy.

Hana Kašpaříková: Naprosto souhlasím. V naší MČ jsou ohlasy negativní, nejvíce zejm. v Holáskách. Současně se u mě soustřeďují veškeré petiční archy – jsou na nich podpisy z Bystrce, Chrlic, Masarykovy čtvrti, Bohunic, Líšně, ale i z Kyjova, Velké Bíteše, Pozořic, Blanska a mnoha dalších vesnic a měst. Doprava v Brně se nedotýká jen brněnských.

Máte nějakou představu o tom, kolik lidí by mohlo na jednání ZMB v úterý přijít?

Michal Závodský: Lidé na takovou alternativu nejsou moc zvyklí, stále neumí politikům přímo do očí říci, co se jim nelíbí. Nejednou jsme museli vysvětlovat, kde vůbec 20 let fungující zastupitelstvo města Brna zasedá… Zastupitelstva by se měla snad konat v nějaké nepracovní časy, aby si lidé nemuseli vždy, když jim jimi (z)volení politici vymyslí zase nějaké „zpříjemnění života“, brát dovolenou, zatímco „z(ne)příjemňovači“ tam za de facto jejich peníze a v pracovní době hlasují proti nim: svým vlastním obyvatelům.

Hana Kašpaříková: Stále informujeme obyvatele, že skoro důležitější než petice je se dostavit na zasedání zastupitelstva. Kdo nemůže, nechť jim zavolá, napíše email apod. Kolik lidí přijde, to uvidíme až na místě. Navíc se na zasedání má řešit také připravovaný Územní plán města Brna. Někteří tam zřejmě přijdou i z tohoto důvodu.

Petice neobsahuje žádný protinávrh. Máte představu, jak by se mělo financování veřejné dopravy v Brně na příští rok vyřešit, aby nebyla redukce spojů nutná? Co navrhujete vy?

Michal Závodský: Petice nemusí primárně obsahovat nějaký protinávrh, i když v té naší je výzva k tomu, aby se o věci nejprve důkladně s veřejností diskutovalo. Svým způsobem ani petice nic jiného nemohla přinést – až donedávna dokonce nebylo veřejně známo, co se vlastně chystá. 4 týdny, a to ještě v předvánoční době, před spuštěním změn a nějaké dva týdny před jejím finálním schválením nelze od veřejnosti (která za sebou nemá instituty magistrátu a dopravního podniku s milionovými rozpočty) očekávat, že předloží nějaký protinávrh, když druhá strana má zástupy úředníků, posudků, analýz, pozorování, které však vyhodnotila pouze tak, jak to umí skoro každý: seškrtat a zdelšit intervaly.

Hana Kašpaříková: Tato otázka dopadá na aktivní občany stále častěji. Politici se tím rádi hájí. Všichni ale zapomínají, že politici jsou tu pro nás, a ne my pro ně. Proč bychom měli automaticky vytvářet protinávrhy? To oni by měli přijít s variantami. A hlavně, jak už zmínil pan Závodský, mají s obyvateli komunikovat už od okamžiku, co něco vytvoří. O petici již ví, ale dosud nás nikdo ze zastupitelů neoslovil s nabídkou: „Pojďte si o tom pohovořit. Uspořádáme debatu, kterou zaštítíme my a vy nám pomůžete s šířením informací. Načež o možnostech a změnách povedeme debatu s rozumným výsledkem.“ Co z toho se děje?

Je takřka jisté, že stejně jako nemá Brno letos peníze na udržení veřejné dopravy v plném rozsahu, nebude je mít ani příští rok a znovu bude nuceno k omezování služeb. Předpokládáte také takový vývoj? Jakým způsobem by bylo podle vás možné zabránit takové spirále škrtů?

Michal Závodský: Toto je přesně dotaz na ty, které si platíme z našich daní, aby každý pracovní den právě na toto mysleli a vymysleli vhodná řešení, která nespočívají pouze v rušení linek a protahování intervalů spojů. Na příští rok chystá DPMB inovaci svého webu za 200 tisíc Kč, můžeme se proto ptát – je to nezbytné? Kolik takových statisícových investicí nebo úspor by se dalo v DPMB docílit?

Hana Kašpaříková: Podívejte se, za kolik jsou schopni zrealizovat své projekty aktivní občané a za kolik stát, města apod. Co všechno ještě budeme muset strpět, než se u nás začnou plánovat a realizovat projekty efektivně?

Přestože DPmB zdražil jízdné a podle svých statistik přepravil cestujících více, meziročně tržby z jízdného klesly o 10 milionů (1 %). Neznamená to podle vás, že celá strategie neustálého zdražování s očekáváním vyšších výnosů, které se nikdy nesplní, je chybná? Podotýkám, že situace se dá vykládat třeba i tak, že zdražení zabránilo ještě hlubšímu propadu. Jak to vidíte vy?

Michal Závodský: Tento dotaz je již nad rozsah naší petice – my jsme občané, kteří chtějí fungující městkou hromadnou dopravu, a proto zde máme řady a řady pracovníků, úředníků a politiků, aby nám to zajistili. Pokud toho nejsou schopni, asi nejsou praví na svém místě, ale nechtějte po nás, abychom vedle naší práce, starostí o rodiny, své okolí apod. apod., ještě hned a „na povel“ řešili odborné dopravní otázky – až nás bude zaměstnávat DPMB nebo město Brno, pak je to asi otázka na místě. Je úkolem druhé strany, aby veřejnosti představila všechny alternativy a zkoušela najít kompromisy. Zatím jsme byli svědky akorát toho, že bylo něco za pět minut dvanáct postaveno na stůl a řečeno, tak to bude a ne jinak. A i toto se nám nelíbí a proti takovému postoji petice směřovala.

Hana Kašpaříková: Mám na to naprosto totožný náhled.

Děkuji za odpovědi.

Ilustrační foto: www.videokamery.cz

*

Související

Změny v brněnské hromadné dopravě od Nového roku
Drastické změny v brněnské hromadné dopravě
Chystané změny v dopravě na webu magistrátu
Informace o rušených linkách na webu sdružení Čisté Tuřany
Informace o zrušení autobusové linky 51
Brněnská MHD
Návrh pro hlasování na Zastupitelstvu města Brna
Nový rok se starou dopravou! Žádá petice
Dopravní podnik města Brna přišel o polovinu zisku
Z Brna příští rok zmizí tramvaje 7 a 13, řada linek se zkrátí
Lednové zemětřesení schváleno. Město omezí dopravu

Jeden komentář k příspěvku „Hana Kašpaříková, Michal Závodský: Politici jsou tu pro nás, a ne my pro ně”

  1. Cilit říká:

    Hlavně že mají peníze na hrůzy(prý orloj a sochy )Nějakej názor lidí je nezajímá a to že jsou tady pro lidi dávno neplatí,hlavně že to sype!

Zanechte komentář

3 + 3 = ?