Sdílet
Bystrcká cesta časem – díl 2. Bystrc II.

Bystrčník 23. 12. 2017 v 08.04

Tento díl, nazvaný Bystrc II., je věnován oblasti od Staré dálnice až po Kamechy.

Prakticky celá oblast byla až do začátku výstavby sídliště využívána jako pole, jediná zástavba bylo několik domů při ulici Nad Dědinou, kde byla také větší kaple, ta byla zbourána během výstavby tramvajové smyčky Rakovecká. Velmi výrazným prvkem u ulice Nad Dědinou byla erozní rýha, která měla hloubku přes 9m, během výstavby sídliště byla zavezena, v současnosti jsou na jejím místě garáže. Za ulicí nad Dědinou byla před stavbou přehrady vystavěna nová cesta na Veverskou Bítýšku, ta byla během času přerušena Starou dálnicí a tramvajovou tratí, fragmenty z cesty existují dodnes.

Nad Dědinou 2017-1953, 1- kaple, 2- erozní rýha, 3 křižovatka Nad Dědinou/ směr Veverská Bítýška

1976 – situace po zavezení erozní rýhy

Zbytek původní křižovatky uvězněný mezi tramvajovou tratí a Starou dálnicí

Zbytek předválečné cesty do Veverské Bítýšky za ulicí Nad Dědinou

Původní cesta na Veverskou Bítýšku  je ulice Přístavní pokračující úsekem kolem restaurace Přístav U Vodů.  V místech dnešního Přístaviště se dostává pomyslně pod hladinu a vynořuje se opět až před pláží Rokle.

Původní cesta na Veverskou Bítýšku před ponořením 🙂

Odbočka na původní zatopenou cestu Bystrc- Veverská Bítýška

Přístaviště – prolnutí současné mapy s vojenskou mapou 1835 (zdroj: vilemwalter.cz)

Rokle – prolnutí současné mapy s vojenskou mapou 1835 (zdroj: vilemwalter.cz)

Přes území procházely 2 větší cesty, jedna směrem na Žebětín kolem ulice Rerychova, z té se nedochovalo prakticky nic. Druhá cesta vedla ke Křivé borovici, ta se dochovala naopak prakticky celá, je z ní dnes ulice Kachlíkova. Kuriozitou je úsek panelové cesty „U Gogola“, dům Ečerova 21 byl totiž postaven přímo na cestě a tak bylo potřeba vytvořit provizorní „obchvat“. Toto provizorium tu máme dodnes.

Původní cesta ke Křivé borovici, dnes jako ulice Kachlíkova

Panelový obchvat Ečerovy 21

Původní cesta na Žebětín ukončena 7m vysokou rampou.

Konec úseků původní cesty na Žebětín

 

Prakticky od ulice Teyschlova vedla druhá větší erozní rýha, která měla hloubku asi 4,5m ta vedla směrem přes zdravotní středisko, budovu Průkopníka a pak dále až k Vrbovci. Během stavby byla naprostá většina rýhy opět zavezena, zůstal jen úsek pod ulicí Šemberova, do kterého vyúsťuje dešťová kanalizace.

Dvojitá erozní rýha u Horního náměstí (1953)

A teď už jen pár snímků letem světem:

Rerychova – současnost / 1976

Teyschlova – současnost / 1990 dostavba posledních paneláků v Bystrci

Zakládání stavby Albertu Ečerova (1990)

Budova současného Albertu Ečerova ještě bez domácích potřeb (1997)

 

ZŠ Vejrostova ještě bez Gymnázia (1990)

 

2/3 Max centra (1990)

Panská horka bez Santonu (1976)

Milan Krátký

 

V článku jsou použity snímky OMI MMB, vlastníkem technologie je společnost T-Mapy spol s r.o.

2 komentáře k příspěvku „Bystrcká cesta časem – díl 2. Bystrc II.”

  1. Pavel říká:

    Podobně jako fotovyprávěnka o Kamechách – naprosto skvělý článek!

  2. Pavel Švéda říká:

    To srovnání historických snímků je velmi zajímavé, děkuji pane Krátký!

Zanechte komentář

3 + 3 = ?