Sdílet
Budeme rádi za dálnici přes Bystrc?

Bystrčník 22. 12. 2017 v 12.59

S trochou nadsázky lze říci, že boje proti R43 přes Bystrc začaly hned s počátkem studené války a pokračují dodnes. V současnosti se situace poněkud změnila a ono jednoznačné NE může znamenat otevřené dveře pro daleko horší ANO.

Kraj si za 12,3 mil. Kč s DPH nechává zpracovat rozsáhlou územní studii „NADŘAZENÉ DÁLNIČNÍ A SILNIČNÍ SÍTĚ V JÁDROVÉM ÚZEMÍ OB3 METROPOLITNÍ ROZVOJOVÉ OBLASTI BRNO“ Tato studie má za cíl definitivně dořešit koncepci dálniční a silniční dopravy s bezprostředním dopadem na Brno. Výsledky této studie umožní v zásadách územního rozvoje vypustit velké množství rezerv pro silniční či dálniční stavby a umožní do tohoto koncepčního materiálu zanést preferované řešení, od kterého se bude odvíjet vše další.

A právě tato studie mění pohled na „R43 přes Bystrc NE“, buď vůbec, nebo alespoň přes Boskovickou brázdu. Studie totiž alternativně pracuje s vedením komunikace ne dálničního, ale silničního typu a to dokonce zcela mimo obvyklou, dlouho omílanou trasu. Negativní kouzlo silničních variant je v tom, že by byly 2-4 pruhové, ve výsledku by se tedy mohly podobat dálnici, nicméně by byly realizovány jako silnice. To může znamenat, že současná podoba Staré dálnice přes Bystrc bude pro dané řešení vyhovující a nebude třeba dělat nákladná opatření (dlouhý krytý úsek) jako u dálnice. Na papíře je již 15 variant, které se budou dále prověřovat z hlediska dopravního a z hlediska dopadů na své okolí (hluk, emise, atd.). Tady uvedu pouze 2, které jsou z pohledu Bystrce relativně nové.

Jednou z novinek je varianta označená S.3, kde by došlo k současné realizaci silničních tahů v Boskovické brázdě i v původní trase Hitlerovy dálnice.

Silniční varianta S.3

Pro Bystrc nejděsivější je však varianta S.9.3. Tato varianta je označována jako poměrně rychle realizovatelná s možností okamžitých úprav. A v čem je problém? Tato varianta přivede novou silnici ve směru od Kuřimi do prostoru dnešní křižovatky u Unihobby, kde se napojí na stávající silniční systém.  Druhá větev je potom současná Stará dálnice s tím, že by došlo k jejímu napojení na D1. Došlo by tak k vytvoření nejkratšího napojení směru od Svitav na D1 s tím, že tranzit a nákladní doprava by použila jako spojku mezi zmiňovanými úseky stávající bystrckou ulici Obvodová. Celý dopravní proud by tedy šel kolem terminálu ZOO, kolem ulice Heyrovského a kolem lokality Přístavní. S touto variantou mohou být zcela spokojeni v Kníničkách, ty totiž úplně míjí a zároveň tvoří jejich obchvat. Pokud se někdo tímto návrhem snažil udělat z původního dálničního průtahu Bystrcí menší zlo, tak se mu to docela podařilo.

Silniční varianta S.9.3.

Problémový výkres varianty S.9.3

Prezentace výsledků etapy 1.

Výsledky etapy 1.

Milan Krátký

 

20 komentářů k příspěvku „Budeme rádi za dálnici přes Bystrc?”

  1. Mara říká:

    To je opravdu šílené… Nejdříve zaříznou řešení křižovatky u uni obi (:-))a teď chtějí svést tranzitní dopravu dálniční intenzity do centra jedné z největších „obytných“ čtvrtí bez zkapacitnění a ochraných opatření! Za vším je lobista z Kuřimi a Ano! Fuj!

  2. Ferda Mravenec říká:

    Tak určitě vidím za tím tlak Kuřimi a možná i Kníniček.

  3. KarelK říká:

    a možná taky něčí lhostejnost.

  4. Ferda říká:

    Lhostejnost politiků bystrcké koalice.

  5. Marek říká:

    Kdo chce moc, nemusí mít nic. Když jsem před časem tady na tomto webu říkal, že zakrytá varianta starou dálnicí dle vizualizace není tak hrozná. A ozýval se kde kdo jaká je to blbost. To že tah na Svitavy nakonec půjde přes Bystrc je jasné všem kromě naivních snílků. Je to jen otázka času jak dlouho se to bude zdržovat. Jiná varianta nedává moc smysl buď ekonomický nebo dopravní.
    No a obzvláště pro kamecháky , kterým je to málo, modlete se za přesun nádraží, protože pokud bude pod petrovem tak jediná možná trasa vysokorychlostní železnice povedede mezi Kamechama a Žebětínem – viz nedávno schválené ZUR JMK- koridor RDZ02-B.
    Dopravě zdar.
    P.S. politici zase za úplně všechno nemůžou, jednak jsme si je sami zvolili, a jednak někomu holt ten černý petr zůstane v ruce 🙁

  6. Michael Piskor říká:

    Kdysi tady v Bystrci prohlásil jeden muž : Postavíme R43 přes Bystrc a když se to tady dopravou zahltí, postavíme další v boskovické brázdě.
    No a teď vidím tuto variantu tady taky, označenou jako S.3

  7. Mara říká:

    Marek:
    Politici v tomto případě vše „řídí“, je to dobré znát tuto rovnic:
    Primátor Brna=ANO=Vokřál=bydliště Kníničky+bývalý zastupitel Kníničky+ Vedení kraje=Šimek=ANO(=zaříznutí křižovatky Uni Hobby)+ ministerstvo dopravy= (zatím) ANO= problémy pro Bystrc.
    Je třeba brát na zřetel, že „populární“ plánování dálnice přes Bystrc naplánoval pan Hitler v době, kdy tu nestálo nic- žádné mega sídliště.
    Neříkám, že to tudy vést nemůže, ale mělo by to vypadat dle okolní zástavby a současných max. možných ochranných opatření…
    Zatím vyhrávají mnohem menší Kníničky a Kuřim-díky politikům.

  8. Marek říká:

    Mara
    Je vidět, že vám ANO leží v žaludku, ale dalnice přes Bystrc je nevyhnutelná a bylo to jasné dávno předtím než vzniklo nějaké ANO. Mimobystrcké varianty jsou pouze do počtu aby se mohlo říct zvažovali jsme vše…Ale o dálnicích se rozhoduje v Praze a na Krajích, a v JMK je jaksi více voličů než v Bystrci.
    Neustálý nekonstruktivní přístup místo boje o minimalizaci škod ( delší tunel, vyžší tunelové PHS, atd..) pouze vede k tomu, co píše autor článku.

  9. KarelK říká:

    Trocha z historie:
    – původně byla navržena nezahloubená varianta přes Bystrc. Až silný odpor občanů vedený p. Pálkovou přinutil tehdejší politiky začít uvažovat o zahloubené variantě
    – velkými propagátory dálnice přes Bystrc byl např. starosta Komína (ODS), který „svým občanům“ vnucoval myšlenku, že jen tak nepůjde dálnice přes Komín
    – dalšími propágatory byli i vlivní lidovci (KDÚ-ČSL) ze Židenic, kteří tímhle řešením slibovali vyřešení katastrofální dopravní situace u nich. K nim patřil i Stanislav Juránek, letos vykroužkovaný do parlamentu také stovkami občanů Bystrce

  10. Ferda Mravenec říká:

    Velkými zastánci bystrcké varianty byli politici ODS : Duchoň, tehdy primátor, Beneš, tehdy starosta Bystrce, Říman, tehdy ministr dopravy ČR.

  11. Michael Piskor říká:

    Karel K. – Jo Vy myslíte toho komínského starostu, co neřekl lidem, že přivaděč do Bystrce povede kolem řeky právě přes Komín, 100m od jeho baráku?

  12. Ferda Mravenec říká:

    Cílem varianty S.9.3. je rozhádat lidi v Bystrci a poštvat je proti paní Pálkové, to je přece jasný.

  13. Brouk Pytlík říká:

    Ferda – Takže je vlastně asi jedno, jestli je tam ODS či ANO, Franta nebo Pavel, vše na jedno brdo.

  14. KarelK říká:

    Špatný je každý řešení způsobem vytloukání klínu klínem : viz. např. Doprava přes Židenice je katastrofa? Tak ji přesuneme do Bystrce.
    Špatný je také to, když místní politici na místní obyvatele kašlou, nelobují alespoň v rámci svých stran.
    Špatný je, když se voliči těch, které volili, na nic neptají.

    Kolik lidí se zeptalo místostarosty Petra, proč odešel z jednání o R43 na kraji?
    Kolik lidí se zeptalo místostarosty Vetchého, co dělal ohledně chybějících školek a školy v době, kdy primátorem byl Onderka a on sám starostou?

  15. Mara říká:

    KarelK:…Super, takto nějak to je, bohužel 🙂

    Mělo by se vzít v potaz nejlepší řešení z hlediska dopravního,urbanistického, vlivu na ŽP, vlivu na obyvatele dotčených oblastí a z toho by mělo vzejít řešení- na základě odborné studie…

    Teď probíhá trasování ve stylu, když to není u nás, tak je to nejlepší varianta- a to tlačíme!
    …na základě toho, kde bydlí zrovna nejšikovnější lobista, i když by zastupoval obec o 100 obyvatelích.

    Bystrcké Ano nebudu komentovat, abych se nedotkl pana Marka 🙂

  16. Marek říká:

    „Mělo by se vzít v potaz nejlepší řešení z hlediska dopravního,urbanistického, vlivu na ŽP, vlivu na obyvatele dotčených oblastí a z toho by mělo vzejít řešení- na základě odborné studie…“
    – naprostý souhlas – doporučuji nasledujici web shrnující výsledky různých studií..

    http://zurka.cz.uvirt11.active24.cz/r43/

  17. Marek říká:

    z webu
    http://www.rychlostni-silnice-r43.cz/cleneni-r43-na-stavby/stavba-4301/
    cituji


    Zpracovatel posudku dokumentace EIA doporučil vybrat dvě samostatné varianty – variantu D 2a (optimalizovat) a variantu F1. Doplněná dokumentace s optimalizovanou variantou D 2a (s tunelovou trasou pod sídlištěm Bystrc v délce 1,48 km) a podrobně hodnocenou variantou F1 byla předána v červnu 2004 na Ministerstvo životního prostředí. Proces EIA byl 25. 1. 2005 přerušen s odůvodněním, že Krajský úřad JMK zadal zpracování vyhledávací studie trasy R43 Boskovickou brázdou.
    Varianty F (medlánecká) a Boskovická brázda byly zpracovatelem posouzeny jako varianty, které nemají zásadní dopravní přínos, který má varianta v trase německé dálnice.

    p.s. varianta D je přes Bystrc

  18. Ondřej říká:

    Já jsem pro R43 tak, aby byla zakrytá a vedla hitlerovou cestou. Mohlo to být, kdyby tady v Bystrci nebyly petice a kecy prdy. Chtěli jste (jsme) víc a nakonec to bude horší, než mohlo být to, co jste odsoudili. Bohužel, s blbcema a davem lidu je vždycky těžké pořízení 🙁

  19. Michael říká:

    To zakrytí vám ale nikdo nezaručí. Spíš jsou to jen sliby-chyby.

  20. Igor říká:

    Přes Bystrc je to nesmysl. Přemýšlel vůbec někdo o tom, jak by pobrala silnice kolem Svratky všechny ty auta z R43, kteří by u ulice Přístavní sjeli z dálnice a chtěli jet do centra města? To by byla kolona z Pisárek až na přehradu 🙂

Zanechte komentář

3 + 3 = ?