Sdílet
Anketa: Jaká je skutečná míra veřejné prospěšnosti Wannieck Gallery?

Bystrčník 25. 2. 2013 v 09.47 Témata: , , , , , ,

Od pátku hýbe Brnem sníh a hysterie kolem Wannieck Gallery. Soukromá galerie dostala od Brna výpověď z nájmu z prostor rekonstruované továrny Vaňkovka v centru Brna. Galeristé by se měli vystěhovat do 10. března.

K medializaci a úprku na barikády zatroubilo vedení galerie, jmenovitě ředitelé Petra Lekešová a Richard Adam, tiskovým prohlášením v pátek dopoledne. V textu požádali veřejnost o podporu proti zlému městu, jež „neváhá potopit unikátní galerii, která město nic nestojí a naopak přispívá do rozpočtu městské společnosti.“

Záhy se však ukázalo, že prohlášením si galeristé tak trochu naběhli na hrábě. Umně zamlčeli celý rozsah finančních problémů a nesplacených pohledávek, které během své činnosti od roku 2006 vytvořili, neuvedli, že k výpovědi z nájmu sáhla městská společnost Jižní centrum až poté, co vyčerpala předcházející možnosti, a zpochybněno bylo i jejich tvrzení o nedotovaném provozu, vylepšujícím městský rozpočet. Nijak zvlášť se nevyvedl ani spíše legrační argument, že výpověď pro neplacení nájmu je špatná, jelikož „přichází v době, kdy iniciátor, hlavní kurátor, sběratel a srdce galerie Richard Adam slaví své 60. narozeniny“.

I tak však částečný úspěch vedení galerie zaznamenalo. Namísto 99 pragováků se tentokrát pod petici za zachování galerie podepsali „studenti Semináře dějin umění FF MU“ a dalších už více než 600 lidí, známý umělec Jiří David kritizuje „tupost a nevzdělanost a nezměrnou aroganci různých českých a moravských magistrátů“ a aktivisté kolem uskupení Žít Brno spekulují o tom, že na místě galerie vznikne autosalon. Kulturní fronta hysterčí co může, což jí jde vždy velmi dobře.

Zkusme však chvíli nekvílet a nevyvádět – ať již jsme na jakékoli straně sporu – a místo toho se pokusme zjistit, do jaké míry je vlastně pravdivé tvrzení galeristů, že jejich instituce přináší Brnu veřejné blaho. Má-li tomu tak být, měl by běžný občan Brna o galerii vědět a sem tam ji navštívit. Takže se ptáme – kolikrát jste za dobu existence Wannieck Gallery navštívili? Hlasujte v anketě v pravém sloupci Bystrčníku.

Viktor Lošťák

Ke stažení

Plné znění tiskového prohlášení vedení Wannieck Gallery (PDF)

Související

Wannieck Gallery: Pronajímatel vyhodil dlouhodobého neplatiče
Rušení brněnské Wannieck gallery je alarmující
Mlží galeristé o platbách? Wannieck Gallery sází na medializaci
Město zlikvidovalo Wannieck Gallery, ta volá o pomoc
Stránky Wannieck Gallery
Město Brno vypovědělo nájemní smlouvu Wannieck Gallery
Wannieck gallery dostala výpověď. Brno nás potopilo, tvrdí
Brno vypovědělo z nájmu Wannieck Gallery, platila pozdě a nepravidelně
Brno vypovědělo nájem Wannieck Gallery. Dlužili 500 tisíc korun, říká primátor Onderka
Brno vypovědělo nájem největší galerii ve městě

 

5 komentářů k příspěvku „Anketa: Jaká je skutečná míra veřejné prospěšnosti Wannieck Gallery?”

  1. Pavel Reich říká:

    V této galerii jsem nebyl. Pokud místo ní bude autosalon, též do něj nepůjdu, auta jsem měl vždy ojetá a tak tomu bude i nadále. Dlužník je dle mého vždy dlužník, i kdyby nadělal dluhy tím „nejveřejněprospěšnějším“ způsobem. Pokud jí chtějí zastánci galerie skutečně pomoci, měli by místo podpisů začít sbírat peníze…

  2. Milan Popelka říká:

    Do Wannieck Gallery chodím pravidelně a považuji ji za jednu z mála institucí, která ještě v Brně přináší něco kulturně zajímavého a svým významem ho přesahuje. Kolik galerií v Brně ještě vystavuje nejlepší současné výtvarné umění? Především bych očekával od pana Lošťáka a redakce Bystrčníku, že si nejprve sám zjistí, jak důležitou a nezastupitelnou funkci Wannieck Gallery v Brně plní, než začne psát podobné urážlivé texty. „99 Pragováků, kulturní fronta, hysterčí co může“ a podobné onderkoviny jsou zábavné leda tak pro pisálka do provinčního plátku, který stejně nikdo nečte a potřebuje se zviditelnit na škodolibé dehonestaci instituce, které nedosahuje ani na paty.

  3. Miroslav Lekeš říká:

    Vážený pane Lošťáku,

    po našem telefonátu jsem se šel podívat, co je to Bystrčník. Taky jsem ho neznal a nečetl, ale neříkám, že nemá existovat. Máte svou funkci, máte své příznivce a čtenáře, kteří Vás i ve špatných chvílích budou podporovat. S námi je to podobné.

    Wannieck Gallery není galerie, která bude vystavovat umění, na které se stojí fronty a bude komerčně táhnout jako nanpř. Zlato Inků, Warhol atd. Současné umění je nutné vnímat jako umění, ke kterému si lidé postupně nacházejí cestu. Každá galerie, která vystavuje to nejsoučasnější umění a mladé autory, není nikde ve světě ta nejnavštěvovanější, ale její místo je naprosto klíčové. Věříme, že i ti nejmenší ze škol, dětských ateliérů, kteří nás také navštěvují, nás generačně obmění a budou současné umění lépe vnímat a otázky o nutnosti takové galerie nebudou padat. Potom bychom museli rušit malé scény, výstavní galerie v malých městech atd.

    Miroslav Lekeš – provozovatel WG

  4. Viktor Lošťák říká:

    Pane Lekeši, já vaši galerii znám a mám rád. Kdybych hlasoval v anketě, volil bych předposlední možnost. Ale o to mi nejde.

    Víte, když se někdo snaží zvednout vlnu veřejné podpory, a přitom zamlčí podstatné věci, když se jeho prohlášení záhy ukáže jako poněkud neúplné, když jeho podporovatelé argumentují hlavně emocemi, případně vyslovenými lžemi a delirantními bláboly, začne mi to být mírně řečeno podezřelé. Když se pořád mluví o nenahraditelnosti a obrovském přínosu a přitom čísla návštěvnosti jsou buď obtížně dostupná a/nebo neověřitelná, mne to, nezlobte se, zarazí. Když se mluví o nekomerčnosti, udiví mne pořádání plesů ODS. Jsem skeptik, nemám rád, když mě někdo vodí za nos a s oblibou se ptám na to, na co bych se podle bontónu ptát rozhodně neměl.

    Ony se na základě stejných fakt dají vyprávět různé příběhy. Může být příběh o umění, o takřka transcendentálních hodnotách, běžným lidem nedostupných, avšak nesmírně cenných. A může být také příběh o úzkém elitním klubu ve veřejné budově, o snobské skupině intelektuálů vesměs závislých na dotacích, kteří opovrhují názorem obyčejného člověka. Na věc se dá dívat z různých úhlů.

    A já, na rozdíl od vás, naopak věřím, že lidé se budou ptát, co se děje s veřejným majetkem, zda slouží opravdu k jejich prospěchu, a budou se ptát vždy znovu a vždy stejně nepříjemně.

  5. Miroslav Lekeš říká:

    Dobry večer,
    Ještě poslední reakce. Plesy a komerční akce se vždy konaly a veškeré výnosy sloužily k financování provozu a věřte, ze to nestačí.
    Zkuste dat vašim čtenářům anketu, co by v tomto prostoru chtěli mít….jinak si myslím, ze návštěvníci a to zejména studenti nepatří do skupiny, kterou popisujete. To, ze naše generace žila na M.Alšovi je přece hrůza a nechtejme to i po našich dětech.
    Každopádně vaše příspěvky oceňuji, protože vybízejí k zamyšlení, jestli to stojí za to a nemá člověk byt občanem bez ambice něčeho pro někoho dosáhnout.
    Hezky večer

Zanechte komentář

3 + 3 = ?